Tryckt broschyr – effektivare marknadsföring
Många kunder vill inte bara titta på vad det är du erbjuder, de vill gärna känna på det också. Nästa gång du är i behov av att framhäva ditt företag eller er produkt bör du därför använda dig av en broschyr. I denna artikel delar vi med oss om vad du bör tänka på nästa gång du ska trycka en broschyr!
Innehåll
• Därför ska du välja broschyren
• 3 steg till en lyckad broschyr
• Ta hjälp av Allduplo
Därför ska du välja broschyren
Har du en större mängd information som ska presenteras kan det vara ett bra alternativ att göra det med hjälp av en broschyr. Denna trycksak består vanligtvis av åtta eller fler sidor, som binds tillsammans genom exempelvis falsning.
Det är vanligt att man väljer att trycka broschyrer i samband med att man önskar att göra reklam för något. Exempelvis kan det handla om reklam för platser, evenemang, produkter, tjänster, företag och så vidare. Låt broschyren finnas tillgänglig vid mässor, på hotell, i er reception eller vid andra spridningsområden, på så sätt introduceras fler för er information och lockas att ta del av den.
För känslan av hög kvalitet kan du exempelvis välja ett högbestruket papper som är lite tyngre och har viss glans. Broschyren kommer då kännas exklusiv i handen, vara trevlig att bläddra i och dessutom visa upp din information på ett bra sätt. Fundera även vilken storlek du önskar på din broschyr. Det är fördelaktigt att välja en standardstorlek som passar i de flesta broschyrfacken, exempelvis i ett format mellan A6-A4. På så sätt blir det dessutom enklare för dem att platsa i ett kuvert, om du har tänkt förpacka dem. Önskar du kan du dessutom få rundade hörn eller låta broschyren lackeras eller lamineras. Vid tryck av större mängder broschyrer är offsettryck det mest ekonomiska alternativet.
3 steg till en lyckad broschyr
1. Utseende – Broschyren ska redan vid första anblick spegla det innehållet berättar. Kanske har ditt företag några specifika färger eller använder ni ett speciellt typsnitt? Det kan då vara smart att använda dom för att det ska bli ännu tydligare att det är just er broschyr. Som regel brukar man inte använda mer än tre olika typsnitt, och fokusera på att färgerna ska harmonisera med varandra.
2. Innehåll – Det absolut viktigaste med din broschyr är självklart vad du fyller den med. Lägg därför ner lite extra tid på att skriva ihop vad du vill att din broschyr ska informera om. Kanske handlar det om en ny produkt eller ett evenemang ni ska hålla i. Oavsett vad så bör du absolut inte glömma bort att berätta kort om ditt företag, vad ni erbjuder för produkter eller tjänster samt hur man kommer i kontakt med er. På så sätt lockar du till att personen som läser broschyren ska agera på innehållet.
3. Tydlighet – Se till så att broschyren blir så tydlig som möjligt. Använd exempelvis rubriker som lockar till att läsa textens innehåll. Genom att dela upp texten i lagom långa stycken eller punkter samt att använda intressanta och passande bilder hjälper du till att göra innehållet lättläst vilket skapar större uppmärksamhet.
Ta hjälp av Allduplo
Om du letar efter en leverantör som kan hjälpa dig med ditt marknadsföringsmaterial, kan du med fördel höra av dig till oss på Allduplo. Med över 40 års erfarenhet ser vi till att skapa förstklassiga trycksaker efter dina behov!