Att trycka flyers – så lyckas du
Om du verkligen vill imponera på dina kunder kan det vara en smart idé att trycka flyers. Väck deras uppmärksamhet och bli ihågkommen på ett enkelt men effektivt sätt. I den här artikeln guidar vi dig igenom vad ett litet papper kan göra för ditt företag.
Innehåll
- Varför flyers?
- Så utformar du dina flyers
- Ta hjälp av Allduplo
Varför flyers?
Flyers, flygblad eller reklamblad – enkelt beskrivet är det ett pappersark som ska informera eller uppmärksamma sin mottagare om något. Vanligtvis används de som en del av en marknadsföringsstrategi inför ett evenemang eller någon specifik aktivitet, men de kan även användas för att dela ut rabattkoder eller annan information.
Det finns framförallt två fördelaktiga anledningar till varför man bör trycka flyers och använda dem som en del av sin marknadsföringsstrategi.
- Kostnadseffektivt – Du behöver ingen stor budget för att trycka flyers även i stora mängder.
- Mycket lätta att distribuera – Endast fantasin sätter stopp för hur du vill utforma, dela ut och nå din målgrupp.
Så utformar du din flyer
Innan det är dags att börja trycka flyers måste du självklart skapa en tillfredsställande design och tänka igenom din slutprodukt.
Vilken layout, storlek, material och efterbearbetning dina flyers får kan nämligen vara helt avgörande för om mottagaren kommer ta till sig informationen eller inte. Det gäller även om du väljer att trycka flyers i mycket små storlekar.
Nedan delar vi därför med oss av våra bästa tips på hur du skapar ett papper som kan göra underverk för ditt företag:
- Rätt storlek
Se till att välja en storlek som är lämpat för flyerns ändamål. Riktigt små flyers, exempelvis i A5-format, passar utmärkt för att lägga ned i kundens påse om du vill dela ut och informera om exklusiva rabatterbjudanden. Om dina flyers istället ska synas från håll, exempelvis som prislistor eller information vid entrén, kan ett format i A3 passa bäst.
- Tydlig informationskälla
Vad är syftet med dina flyers? Att informera om ett evenemang, ge ut en rabattkod eller marknadsföra en produkt? Se till att hålla informationen kort och gå rakt på sak – det finns ett syfte med varför man väljer att trycka flyers och det ska synas tydligt.
- Rätt papperskvalitet
Oavsett vad du vill informera om, och vilken storlek din flyer har, så är det väldigt viktigt att du ger använder en papperskvalitet som förhöjer informationen. Till exempel, enkla designer utan starka färger passar bra på ett obestruket och matt papper. Om dina flyers istället har många foton eller starka färger är ett glansigt papper ett bättre alternativ.
- Lyckas med distribueringen
När du är klar med förarbetet och slutligen lyckats trycka flyers som representerar allt du förväntat dig är det dags att målgruppen får ta del av informationen. Du kan exempelvis börja med att publicera en bild på alla flyers på era sociala medier för att uppmärksamma lite extra. Andra bra ställen kan vara att lägga upp dem synligt på butiksdisken, att dela ut dem på mässor eller kanske skicka ut dem som direktreklam i kundernas brevlådor.
Ta hjälp av Allduplo
Om du letar efter en leverantör som kan hjälpa dig med ditt tryck kan du med fördel höra av dig till oss på Allduplo. Med över 40 års erfarenhet ser vi till att skapa förstklassiga trycksaker efter dina behov!